דרך היין של אלזס

דרך היין באלזס

חבל אלזס שבצרפת הוא יעד שבו מבקרים לא מעט מהמבקרים ביער השחור. חבל הארץ משתרע מערבית ליער השחור ומוכר בשל הכפרים והערים היפיפיות שבו כמו קולמר ושטרסבורג ובשל דרך היין המפורסמת שבו אשר עוברת דרך טירות קסומות, כפרים מעניינים ויקבים עם יין משובח.

דרך היין עצמה נפרשת לאורך של 170 ק”מ ועוברת בכ120 ערים וכפרים קסומים שבהם תוכלו לטעום את היין המשובח. הדרך מתחילה מיישוב ממרלנהיים (Marlenheim) בצפון ועד תאן (Thann( שבדרום.

שימו לב כי נושא האטרקציות המרכזיות בחבל אלזס מרוכזות בפוסט נפרד בקישור הבא – אטרקציות בחבל אלזס

יינות אלזס

היינות המיוצרים בחבל אלזס הם בעיקר יינות לבנים. יינות אילו מיוצרים אודות לאקלים החצי יבש ששורר באיזור, אקלים המתאפיין בקיץ חם, יבש ושטוף שמש במיוחד ובחורפים קרים ויבשים עם אחת מרמות המשקעים הנמוכות ביותר בצרפת (550 מ”מ בשנה). אקלים זה מתאים מאוד להבשלה האיטית והממושכת של ענבים המתאימים ליין האלזסי המפורסם.

היינות האלזסים מתחלקים לשלוש קטגוריות:
Alsace AOC – תוית המוענקת ליינות לבנים ואדומים אשר מבוקרים על ידי מכון לאומי.
Alsace Grand Cru AOC – תווית המוענקת ליינות אשר עוברים בקרה מחמירה יותר מכרמים מסויימים.
Crémant d’Alsace AOC – תווית המוענקת ליינות תוססים.

היינות מיוצרים מ-7 סוגי ענבים עיקריים: ריזלינג, גווירצטרמינר, פינו גריס, אוקסרואיס בלאנק, פינו נואר, סילבנר, פינו בלאנק.

מספר נקודות עניין מרכזיות בדרך היין שכדאי לבקר בהם:

ערים בחבל אלזס

קולמאר - Colmar

אחת הערים המרכזיות והיפות שבדרך היין, העיר מפורסמת גם בשמה השני ונציה הקטנה וכמו גם בשווקי חג המולד שבה, מוזיאונים וכמקום הולדתו של ברתולדי האומן הצרפתי אשר עיצב את פסל החירות שבניו יורק.

מידע מלא על העיר קולמר והאטרקציות שבה תוכלו למצוא בפוסט הייעודי למקום: קולמאר שבחבל אלזס.

שטרסבורג - Strasbourg

אומנם העיר שטרסבורג לא נחשבת לחלק מדרך היין, אך אי אפשר לדבר על דרך היין בלי להזכיר את העיר המרכזית שבאזור ואשר משמשת למעשה כעיר הבירה של חבל אלזס. בעיר תוכלו לטייל בין קתדלרות מרשימות ובמוכרת שבהם קתדרלת נוטרדם, לבקר ברובע צרפת הקטנה, לעבור דרך כיכר קלבר, לשוט בתעלות העיר ועוד.

מידע מלא על העיר שטרסבורג והאטרקציות שבה תוכלו למצוא בפוסט הייעודי למקום: שטרסבורג בירת חבל אלזס.

ריקאוויר - Riquewihr

ריקוויר היא אחת הערים המרכזיות בחבל אלזס, נקראת גם ״פנינת חבל אלזס״ ובהחלט אחת המתויירות שבהן. העיר מוקפת חומה ומסביבה כרמים, לאחר הכניסה לעיר תוכלו לסייר ברחובות העיר ובעיקר ברחוב הראשי כשמסביב בתים צבעוניים, לבקר ביקב Famille Hugel וביקבים המשפחתיים הפזורים בעיר.
מלבד שיטוט ברחובות היפים תוכלו לבקר במגדל דולדר (Dolder Belfry) שבו מוצגת העיר הקדומה ואמצעי ההגנה שלה או במגדל הגנבים ששימש כבית כלא ומתקן עינויים (די מזוויעים), או לעלות לסיור ברכבת התיירים (כולל הסבר בעברית) היוצאת מהכניסה לכפר, להבדיל מהרכבות בעיירות האחרות שעורכות סיור בעיירה עצמה, הרכבת הזו עולה גם לכרמים שמסביב ולנקודת תצפית שאינה נגישה בהליכה רגלית המשקיפה ממש יפה על כל העיירה ועיירות נוספות בסביבה.

כפרים בחבל אלזס

כמובן שדרך היין לא כוללת רק ערים מרכזיות ולמעשה היופי האמיתי הוא בכפרים והעיירות הקטנות יותר אשר לאורך הדרך.

בין הכפרים שבדרך ניתן למצוא את היישובים הבאים :

טורקהיים (Turckheim) – המוכרת בעיקר בשל הכרמים שבה. זוהי גם אחת הערים הבודדות שבהם ישנו עד היום שומר לילה היוצא לסיבוב הלילי שלו בכל יום (מחודש מאי ועד סוף אוקטובר), אגב הרעיון המקורי לשומר הלילה עלה על מנת למנוע דליקות, תפקידו היה לעבור בין הבתים שבעיר ולוודא שאיש לא השאיר אחריו נר דולק אשר יכל לגרום לשריפה. עם ההתקדמות הטכנולוגית חדל שומר הלילה לפעול עד שבשנת 1953 החליטה החברה ההיסטורית של העיר להחזיר את המסורת לטובת התושבים והתיירים שבמקום.

ריבווילה (Ribeauvillé) – אחת העיירות היפות שבחבל אלזס. בעת ביקור בעירייה תוכלו להסתובב ברחובות, לעלות לנסיעה ברכבת התיירותית א או להתרשם משרידיהם של 3 טירות מבוצרות הסמוך לעירייה: Château de Saint-Ulrich, Château du Girsberg, Château du Haut-Ribeaupierre.
בתקופת הכריסמס העיריה מארחת שוק חג מולד מרשים בסגנון ימי הביניים.

אובור (Aubure) – הכפר הגבוה ביותר באלזס הנמצא בגובה של 800 מ׳ ומוכר כאיזור המועדף על גולשי הסקי.

בבלנהיים (Beblenheim) – כפר יין טיפוסי המוקם למרגלות גבעה, במקום הוקמה הספרייה הציבורית הראשונה של חבל אלזס.

בנוויר (Bennwihr) – כפר עתיק יומין אשר נהרס לחלוטין במחלמת העולם השניה ושוחזר לאחר מכן.

ברגהיים (Bergheim) – אחת העיירות אשר נשמרה כמעט ללא שינוי. עיירה זו מתגאה מאוד בפרחים הרבים המקשטים את הבתים והאיזורים הציבורים ומשקיעה לא מעט כספים בנושא זה.

הונאוהר (Hunawihr) – כפר אלזסי טיפוסי אשר נחשב לאחד היפים בצרפת. במקום תוכלו לסייר ביקבים המקומים או לסייר בכפר ולחקור עברו ההיסטורי.

אילהאוסרן (Illhaeusern) – בכפר תוכלו למצוא 2 כנסיות המפורסמות בחלונותיהם הצבעוניים. כחלק מהסיור במקום לצאת לשיט או לטיול רגלי מחוץ לכפר.

אורשווילר (Orschwiller) – העיירה המוכרת בעיקר בשל טירת הוט קניסבורג (Haut Koenigsbourg) הנמצאת בתחומה.

 

טירת הוט קניסבורג

טירה זו הינה חלק מהטירות הרבות הפזורות בחבל, אך את הטירה הזו לא כדאי להחמיץֿ הטירה ממוקמת כגובה של 757 מטר ומספקת נוף פנורמי מרשים ביותר. בתוך הטירה תוכלו למצוא תצוגות שונות, חדרי נשק מימי הבניים, תותחים ועוד.

טירת הוט קניסבורג
טירת הוט קניסבורג

נידרמורשוויר (Nieעיdermorschwihr) – כפר יין המפורסם בצריח הייחודי והמעוקל היחידי באלזס שנמצא מעל הכנסיה הקהילתית.

רופאש (Rouffach) – עיירה קטנה בדרך היין המוכרת ביינות המשובחים שלה.

קייזרסברג (Kaysersberg) – עיירה מקסימה בחבל אלזס, בעת ביקור במקום תוכלו להסתובב במדרחוב הראשי או לעלות לטירה המקומית ממנה יפרש לפני עמק קייזרסברג עם גפניו הרבים. אם התמזל מזלכם ואתם נמצאים באזור בתקופת הכריסמס באלזס מומלץ מאוד לבקר בעיירה הקטנה הזו בשעות הערב.

ברגהיים (Bergheim) – אחת העיירות המשומרות הטובות ביותר והאלגנטיות ביותר של אלזס. במקום נמצא מוזאון המכשפות המציג תערוכה על משפטי המכשפות שהתרחשו בעיר בין השנים 1582 ו -1682.

טאן (Thann) – עיירה קטנה והדרומית ביותר בשביל היין. העיר העתיקה של טאן מאורגנת כמבוך של רחובות צרים.

אז מה היה לנו?

תודה שהצטרפת

המידע שביקשת כבר בדרך!
במידה ולא מצאת אותו בתיבה הראשית כדאי לבדוק גם בתיבת קידומי המכירות או הספאם (גם זה קורה לפעמים)
כמובן לא לשכוח להוציא אותו משם, כדי שתוכלו לקבל גם את שאר החומרים שהבטחתי לשלוח לכם

מתעניינים ביער השחור?

הצטרפו אלינו לקבוצת הפייסבוק ונשמח לעזור.

מתעניינים ביער השחור?

למה להתלבט לבד? הצטרפו אלינו לקבוצת הפייסבוק ותוכלו לשאול את מי שכבר ביקר במקום.